تأثیرپذیری سعدی از معلّقۀ امرؤالقیس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی کرمانشاه

2 کارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی

چکیده

سعدی شیرازی (دهۀ اول قرن هفتم ـ 658 ق.) بزرگ‌ترین شاعر قرن هفتم، در شعر خود به‌ویژه در قصاید عربی، بیش از هر شاعر جاهلی، از معلّقۀ امرؤالقیس تأثیر پذیرفته است. این تأثیرپذیری را می­توان به دو بخش تقسیم کرد: در بخش نخست، شاعر برخی از اسلوب، محتوا و واژگان این شاعر عصر جاهلی را آشکارا به ‌کار برده ­است، تا آنجا که می‌توان به‌صراحت اعلام کرد که آن رویکردها، خاص معلّقۀ امرؤالقیس بوده و سعدی از آن‌ها متأثر شده است. اما بخش دوم این تأثیرپذیری، پنهان بوده و نمی‌توان به‌ صراحت و قاطعیت بیان کرد که سعدی از آن‌ها تأثیر گرفته است. شاید هم آن تشابه اسلوب و مضمون از باب توارد خیال و همسویی ادبی تعبیر شود، هرچند که ممکن است سعدی با هنرمندی خود، لباس تازه‌ای بر آن‌ها پوشانده باشد. افزون‌براین، از بارزترین جنبه‌های ساختاری و محتوایی شعر امرؤالقیس که سعدی از آن اقتباس کرده عبارتند از: ایستادن و گریستن بر خرابه‌ها، سکونت حیوانات وحشی در ویرانه‌ها، تغزّل به عروس جاهلی و یادآوری خاطرات گذشته، وصف زیبایی‌های معشوق و ...

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Saadi’s influence from The Imru` al-Qais’s Mo’llaqe

نویسندگان [English]

  • tooraj zaynivand 1
  • zeynab manoochehri 2
چکیده [English]

Saadi Shirazi (first decade of seventh century-658.), the greatest poet of the seventh century has been influenced in his poetry, especially in Arabic odes, by Mo’llaqe Amr’olQais more than any other poet. This influence can be divided into two parts: the first part, the poet has used the style, content and vocabulary of this poet of the ignorance age, to a degree that it can be said clearly that the approachesbelong to Mo’llaqe Amr’olQais and Saadi is influenced by them. The second part of this influence is covert and we cannot explicitly and categorically state that Saadi is influenced by them. Some may interpret the similarity in style and subject matter as consecutive imagination and literary alignment, although perhaps Saadi, with his artistic novelty, has changed their appearance. Moreover, some of the most striking aspects of the structure and content of Amr’olQais’ poem that Saadi has adopted are as follows: standing and weeping over ruins, wild animals’ livingin these ruins, lyrics of ignorance age bride and remembering past memories, describing beauty of the beloved….